ritueel; rituelen; ritueel gedrag; ritualisering van gedrag; obsessieve-compulsieve stoornis; autisme
Toelichting op:
"Ritueel gedrag
- Een psychologische kijk op dit universele fenomeen"
Auteur:
Peter Prudon
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
136
blz., waarvan 118 bladzijden inhoudelijke tekst.
(De
gebruikte Arial-10 letter in dit boek heeft veel minder ruimte nodig dan de
meer gebruikelijke Times Roman-12 letter. Dit boek
zou anders ongeveer 180 blz. dik zijn. De letter is ook rustiger voor de
ogen.) |
Winkelprijs: €15,95
Uit het voorwoord: |
Wat
hebben de pathologische, zelfschadende rituelen van dwangpatiënten, of de
starre routines van autisten, gemeen met algemeen aanvaarde, culturele rituelen,
zoals offerrituelen, festiviteiten, uitvaartceremonies, herdenkingen,
inwijdingen, omgangsvormen, kinderritueeltjes, etc.? En wat hebben de laatste
onderling gemeen? Bepaald een uitdagende vraagstelling, die in 1907 en later
door Freud al eens was geëxploreerd (dwangneurose vs. erediensten), maar niet
op een manier die velen overtuigd heeft. Dit beknopte boekje is een poging om
het anders, en hopelijk beter, te doen. |
…. |
Het
boek is meer wetenschappelijk dan populair-wetenschappelijk
van opzet, ook al doordat het toewerkt naar een hoog abstractieniveau, maar
door de vele voorbeelden en het vermijden van jargon is het toch goed
leesbaar voor de in psychologie en antropologie geïnteresseerde ontwikkelde
leek. Daaraan draagt ook het vermijden van overbodige referenties. |
|
Inleiding |
In
dit essay wordt het fenomeen ritualisering van gedrag geanalyseerd. Gedrag is
geritualiseerd, als het moet voldoen aan regels die niet rationeel en praktisch
zijn. Het aan regels voldoen op zich is het punt niet, want dat gebeurt ook
in het volgen van een recept of montagehandleiding. Het gaat erom dat de
gedragsvoorschriften hetzij arbitrair lijken, hetzij van sterk symbolische
aard, of beide. Bovendien moeten de voorschriften vaak vrij strak of zelfs
star opgevolgd worden. |
Mijn
interesse in rituelen in het algemeen komt voort uit wetenschappelijke
nieuwsgierigheid naar dwangneurotische rituelen en het rituele karakter van
veel dwangmatig en autistisch gedrag. Deze zullen dan ook de meeste aandacht
krijgen. Maar eenmaal bezig zijnde met het onderwerp, werd interessant waarom
er ook in heel andere situaties rituelen vertoond worden - met een heel
andere achtergrond en functie -, en waar dan de gelijkenis met pathologische
rituelen op berust. |
Eerst
wordt ritueel gedrag in het algemeen geanalyseerd en vervolgens worden
soorten rituelen onderzocht op hun bijzonderheden, motivatie en functie. Die
zullen alle drie blijken te verschillen voor de diverse soorten rituelen, en
dat is de basis voor de hoofdstukindeling. De meeste aandacht zal uitgaan
naar dwangneurotische rituelen, gevolgd door normaal ritualisme bij jonge
kinderen, en rituele aspecten van autistisch resp. dwangmatig gedrag (gedrag
typerend voor de dwangmatige persoonlijkheid). De gedragsvoorschriften lijken
hier nogal arbitrair te zijn en de rituelen vaak een privéaangelegenheid,
reden om de betreffende hoofdstukken te groeperen als deel I. |
Deel
II betreft voornamelijk gemeenschapsrituelen, vaak ceremonies genoemd. De
gedragsvoorschriften hier zijn veeleer geënt op mythen en/of op de dominante
godsdienst, en/of op een symbolische functie van het betreffende gedrag
(bijvoorbeeld herdenkingen, inwijdingen). Ze lijken vaak een belangrijke functie
te vervullen voor de betrokken individuen en/of voor de gemeenschap als
geheel. |
De
diverse inzichten zullen in het voorlaatste hoofdstuk samengevat worden en in
het laatste hoofdstuk geïntegreerd worden tot een algemene theorie over
ritualisering (deel III). |
|
Uit het laatste
hoofdstuk: Conclusie |
Tot
ritueel gedrag nemen mensen hun toevlucht als instrumenteel of hedonistisch
gedrag niet beschikbaar, onmogelijk, ontoereikend of niet zinnig is, of ondanks
zijn ogenschijnlijke functionaliteit gevoelsmatig blijft falen. De mens neemt
dan zijn toevlucht tot vanuit instrumenteel of hedonistisch oogpunt arbitrair
gedrag, dat echter vanuit symbolisch oogpunt of vanuit een mythe niet
arbitrair hoeft te zijn. Als zodanig vervullen diverse rituelen, of een
lichte ritualisering van op zich niet-rituele activiteiten, een belangrijke
functie voor het individu en/of de gemeenschap. Het meest problematisch zijn
ze in de psychopathologie, waar ze ontstaan als de normale gedragsregulatie
ondermijnd wordt door continue negatieve feedback, door aansturingproblemen,
of door ontwikkelingstoornissen. Dan kunnen ze in een negatieve feedbackloop
raken, waarbij het gedrag doldraait. |
Inhoudsopgave
(beknopt)
Inleiding |
1 |
|
|
1.
Instrumenteel vs. ritueel gedrag |
2 |
|
|
|
|
Deel I: Rituelen op
basis van arbitraire regels |
8 |
|
|
2.
Rituelen als magische bezwering |
9 |
2.1
Onvoldoende greep als achtergrond |
9 |
2.2
Arbitrair in plaats van functioneel |
10 |
2.5
Bijgelovig gedrag bij topprestaties |
14 |
2.6
Dwangneurotische bezweringsrituelen |
16 |
|
|
3.
Ritualisering in reactie op een onvolledigheidsgevoel |
18 |
3.1
Het hardnekkige gevoel van onvolledigheid of onvrede bij dwangpatiënten |
18 |
3.2
Verschuiving van het doelstreven naar bijkomstigheden |
19 |
3.4
Een ordeningsritueel met complexe achtergrond en functie |
24 |
3.6
Een gebrek aan betrokkenheid als bron van de beleving van onvolledigheid |
27 |
|
|
4.
Ritualisering op basis van doelgerichtheidtekort |
30 |
4.1
Verstrikking in bijzaken en doelvervreemding |
30 |
4.3
Verregaand gerichtheidsverlies op directere gronden |
34 |
4.5
Rituelen met een spelfunctie |
39 |
|
|
5.
Ritualiseren voortvloeiend uit een ontwikkelingsfase |
43 |
5.1
Ritualisme in de kindertijd |
43 |
|
|
6.
Ritualiseren o.i.v een ontwikkelingsstoornis:
autisme |
49 |
6.2
Minder ontwikkelde en parate context voor waarnemen en oordelen |
51 |
|
|
7. Ritualiseren o.i.v
een ontwikkelingsstoornis: de dwangmatige |
54 |
7.2 Interpretatie van het dwangmatig gedrag |
55 |
|
|
|
|
Deel II: Rituelen
op basis van symbolen of mythen |
62 |
|
|
8.
Rituelen rondom een positieve discontinuïteit |
63 |
8.1
Nieuwe levensfasen |
63 |
8.2
Maatschappelijke hoogtepunten |
66 |
|
|
9.
Rituelen rondom negatieve discontinuïteit |
69 |
9.1
Rouwplechtigheden |
69 |
9.2
Afscheidsrituelen als verwerking belemmerd is of dreigt te worden |
70 |
|
|
10.
Inwijdingsriten |
76 |
10.1
Toetredingen |
76 |
10.2
Initiatieprocedures in de puberteit/adolescentie |
77 |
|
|
11. Gemeenschapsrituelen |
84 |
11.1
Rituelen die het gemeenschapsleven bevorderen |
84 |
11.2
Rituelen die het gemeenschapsleven stroomlijnen (omgangsvormen) |
86 |
11.3
Rituelen rondom feestelijke momenten |
89 |
|
|
12.
Offerrituelen |
91 |
12.1
Het mensenoffer bij de Azteken |
91 |
12.2
De Eucharistie in de katholieke mis |
93 |
12.3
Het berenoffer bij Noorse volkeren |
97 |
|
|
|
|
Deel III:
Integratie van de gezichtspunten |
100 |
|
|
13.
Samenvatting van de besproken rituelen |
101 |
|
|
14. Een
theorie over ritualisering van gedrag |
107 |
14.1
De essentiële kenmerken van rituelen |
107 |
14.2
Motivatie tot ritualisering |
108 |
14.3
Manieren om te ritualiseren |
111 |
14.4
Functievervulling, effectiviteit |
114 |
14.5
Mate van starheid |
117 |
14.6
Functievervreemding van rituelen |
117 |
Klik hier
voor een inkijkexemplaar (selectie passages).
Gebruik de terugkeerknop van de browser om naar deze pagina terug te gaan.
Klik hier
voor de volledige inhoudsopgave.
Klik hier
voor de index van namen.
Klik hier
voor de hoofdpagina van FZP-press.
Het
boek is verkrijgbaar bij de boekhandel
en bij de internetboekhandels.
Om het boek rechtstreeks te bestellen, stuur
een e-mail naar info@fzp-press.nl onder vermelding van: Bestelling
Ritueel gedrag, alsmede van uw naam en adres. Geen verzendkosten.
Lezers van mijn artikel in De
Psycholoog kunnen bij hun bestelling vermelden “Ontgroening”, voor een korting.